Máte počas obdobia prechladnutia a chrípky problém?
Ako zinok vo vyššom veku posilňuje imunitný systém

Keď sa zhorší počasie, mraky zakryjú oblohu a vietor vám vháňa do tváre spŕšky dažďa, znova nastáva ten čas: obdobie prechladnutia a chrípky. Tieto ochorenia postihnú priemerného dospelého človeka dvakrát až štyrikrát ročne a v dôsledku toho boli v prvej polovici roka 2017 samotné ochorenia dýchacích ciest zodpovedné za 18 % všetkých potvrdení o práceneschopnosti vystavených lekárom. Sú ľudia, ktorí dostanú každú nádchu a chrípku – a najmä starší ľudia patria do tejto skupiny. V mnohých prípadoch je však možná prevencia! Tu si prečítajte o prepojení medzi nedostatkom zinku a náchylnosťou na infekcie a o tom, ako možno jednoduchým spôsobom zabrániť prechladnutiu.

Máte počas obdobia prechladnutia a chrípky problém? Ako zinok vo vyššom veku posilňuje imunitný systém

PREHĽAD TÉMY

Závažné a časté prechladnutia môžu byť znakom nedostatku zinku

Keď vás každú zimu zdolá prechladnutie a výtok z nosa sa nie a nie zastaviť, môže to poukazovať na skrytý nedostatok zinku. Príznaky nedostatku zinku možno pozorovať nielen na koži a vlasoch, ale aj v súvislosti so zlým hojením rán. Dôvodom je to, že nedostatok zinku oslabuje aj imunitný systém.

Následky: keď je váš imunitný systém slabý, ste náchylnejší na prechladnutie – často sa vyskytuje bolesť hrdla, kašeľ a smrkanie. Ak máte kvôli nedostatku zinku oslabený imunitný systém, môžete ľahšie dostať aj iné vírusové infekcie, ako je napr. herpes. Problém: pri nádche vám ako prvé nenapadne skontrolovať hladinu zinku. V imunitnom systéme zohrávajú dôležitú úlohu aj stopové prvky.

Funkcie zinku pri silnom imunitnom systéme

Stopový prvok zinok je dôležitá zložka imunitného systému, ktorá sa využíva pri bunkovej aj humorálnej obrane pred infekciami. Zinok je veľmi nápomocný najmä z hľadiska odolnosti voči prechladnutiu. Zinok je však dôležitý aj vtedy, keď už patogén vnikol do vášho organizmu. Zinok sa zapája do tvorby a aktivácie imunitných buniek a je aktívne zodpovedný za boj s patogénmi spôsobujúcimi ochorenie. Zinok navyše zabraňuje rinovírusom, ktoré sú zodpovedné za nádchu, naviazať sa na tzv. ICAM receptor sliznice nosu a inhibuje replikáciu vírusu. Dostatočný príjem zinku je teda počas obdobia prechladnutí a chrípky mimoriadne dôležitý!

Štúdia: Ak sa užívajú vysoké dávky zinku, prechladnutie trvá kratšie

Štúdie opakovane preukázali, že hladina zinku má priamy vplyv na priebeh prechladnutia.

Rovnaké zistenie sa potvrdilo aj meta-štúdiou. Výskumníčka s výstižným Michelle Science, spolu so svojimi kolegami analyzovala 17 placebom kontrolovaných štúdií, do ktorých bolo zapojených celkovo 2121 účastníkov. Jeden z výsledkov analyzovaných štúdií: Podanie vysokých dávok zinku (minimálne 75 mg/deň) dospelým viedlo ku skráteniu trvania prechladnutia v priemere o 2,75 dňa. V štúdiách sa zinok podávala perorálne, t. j. cez ústa. Obzvlášť dôležité bolo nasledovné zistenie: Aby sa dosiahol pozorovaný účinok, zinok sa má začať užívať ihneď po nástupe príznakov ochorenia.

woerwagpharma-happy-seniors

Starší ľudia obzvlášť často trpia nedostatkom zinku

Najlepšie je nečakať, kým sa objaví choroba, ale radšej sa jej včas vyhnúť. Najmä vo vyššom veku sa kapacita imunitného systému znižuje a riziko infekcií (napr. prechladnutia) sa zvyšuje. Jedným z dôvodov je to, že organizmus kvôli rôznym faktorom už neprijíma dostatočné množstvá všetkých vitamínov a stopových prvkov, ktoré potrebuje. Príčinou môžu byť ochorenia, vedľajšie účinky liekov alebo tráviaci systém, ktorého schopnosť vstrebávania poklesla. Za rôzne stavy nedostatku môže byť dokonca zodpovedná znížená alebo obmedzená strava. Vďaka kombinácii viacerých týchto faktorov patria starší ľudia vo všeobecnosti do skupiny, v ktorej hrozí nedostatok zinku. Aby zostal imunitný systém odolný, starší ľudia by si mali dávať pozor na vyváženú stravu a príjem všetkých dôležitých vitamínov a minerálov. 

Koľko zinku denne potrebujete

Zinok sa nedokáže vo veľkých množstvách uchovávať v našom organizme a preto je nevyhnutné pravidelne prijímať tento esenciálny stopový prvok. Dospelé ženy by mali prijať 7 mg zinku denne a muži o niečo viac, t. j. 10 mg. Toto odporúča Nemecká spoločnosť pre výživu (DGE). Pri tomto všeobecnom odporúčaní sa neberú do úvahy jednotlivé faktory, ktoré môžu inhibovať absorpciu zinku a ktoré, ako je opísané vyššie, zohrávajú úlohu najmä v prípade starších ľudí. V jednotlivých prípadoch preto môže byť denná potreba vyššia.

Zinok sa nachádza hlavne v potravinách bohatých na bielkoviny živočíšneho pôvodu, ako sú syry alebo hovädzie mäso. Nachádza sa aj vo vegánskych potravinách, ako sú tekvicové semienka a ovos – treba mať však na pamäti, že zinok z potravín rastlinného pôvodu nedokáže organizmus vstrebať rovnako ako zinok živočíšneho pôvodu. Dôvod: Kyselina fytová, ktorá sa nachádza v potravinách rastlinného pôvodu a ktorú rastliny potrebujú na svoj rast, viaže minerály, ako sú zinok, horčík a vápnik. Náš organizmus nedokáže túto väzbu rozštiepiť a minerály sa tak vylučujú v nezmenenej forme. Napríklad arašidy obsahujú mimoriadne vysokú hladinu kyseliny fytovej a fytátov a napriek tomu, že majú vysoký obsah zinku – 3,4 mg na 100 g, len ťažko ich možno využiť ako zdroj tohto minerálu.

Prevencia je lepšia než liečba

Prevencia je lepšia než liečba: Ako sa vyhnúť prechladnutiu

Existuje viacero preventívnych opatrení, ktoré vám pomôžu ochrániť sa pred infekciami spôsobenými vírusmi nádchy počas studeného, mokrého počasia. Snažte sa vyhýbať veľkým davom ľudí. Ak však v zime jazdíte každú chvíľu autobusom alebo vlakom, časté umývanie rúk vás môže ochrániť pred nakazením sa prostredníctvom kľučiek dverí, držadiel a potriasaní rukou. Okrem toho by ste mali prijímať dostatok tekutín, aby ste zabránili vysychaniu slizníc vo vyhrievanom vzduchu v interiéri a aby si sliznice zachovali prirodzenú ochrannú vrstvu. Za týmto účelom je obzvlášť dobré piť teplé bylinkové čaje. Základnou zložkou je v neposlednom rade vyvážená a na živiny bohatá strava a správny príjem najdôležitejších vitamínov a stopových prvkov – najmä zinku.