Kedy dbať na zvýšený prísun vitamínu B?

Jedna kapsula 3 – 4-krát denne milgamma® N má priaznivé účinky na svaly, nervy a krvinky.

Komplex vitamínov B je pre činnosť organizmu nesmierne dôležitý a jeho nedostatok môže mať rôzne prejavy. Skupina zahŕňa celkom 17 vitamínov, ktorých spotreba sa pri rôznych ochoreniach líši. Všetky sú pre telo dôležité a na zvýšený prísun „béčka“ by ste si mali dať pozor najmä pri strese, nesprávnej a nevyváženej strave a určitých špecifických chorobách.

Prvé príznaky nedostatku vitamínu B sa neprejavia ihneď a už vôbec nie jednoznačne, povedzme ochrnutím svalu. Počiatočné prejavy môžu byť vyslovene nešpecifické ako únava, malátnosť, bolesti svalov. Veľa vitamínu B je v cereáliách, droždí a vo svaloch samotných, teda v mäse. Jeho bežnú potrebu pokryje pestrá strava, no len čo sa objaví nejaké ochorenie, únava svalov alebo celková únava organizmu, je dobré ním telo nasýtiť vo zvýšenom množstve. Zároveň treba dávať pozor na tzv. antagonisty vitamínu B, teda látky, ktoré sú akýmisi jeho protihráčmi a vitamínu B vyslovene škodia. Pomerne málo sa totiž vie o tom, že aj niektoré druhy jedál znižujú jeho hladinu, napr. ustrice či surové ryby. Pozor teda na obľúbené suši! Nežiaduci je aj čaj a káva – samozrejme v extrémne prehnanom množstve. Poďme na to pekne po poriadku a posvieťme si podrobnejšie na tri vitamíny skupiny B: B1, B6 a B12.

 

Vzácne trio

Málo vitamínu B1 sa prejavuje zažívacími ťažkosťami, únavou a potrebujú ho vo zvýšenomh množstve prijímať najmä ľudia vystavení psychickému vypätiu. Denne ho telo potrebuje 1,2 miligramu. Jeho prirodzeným zdrojom sú pšeničné klíčky, ale bežne ho nájdeme aj v iných potravinách (strukoviny, semienka slnečnice, orechy, droždie, obilniny, celozrnné produkty a z mäsa najmä hydinové, ale i bravčové).

Vitamín B1 sa zvyčajne označuje ako „vitamín dobrej nálady“, z tohto dôvodu sa zaraďuje medzi tzv. psychovitamíny. Nazýva sa však aj „nervový vitamín“, pretože jeho význam spočíva najmä v podpore správneho fungovania nervových buniek.

Vitamínu B6 potrebujeme denne asi 1,6 miligramu a jeho nedostatok máva za následok šklbanie viečok až kŕče (nervovosvalová dráždivosť), zápaly ústnej dutiny či duševnú rozladenosť. Nedostatok vitamínu B6 sa môže prejaviť až náladovosťou alebo poruchami správania. Osožný je aj pri premenštruačnom syndróme. Nájdeme ho v morských rybách, pečeni, bravčovom mäse, z ovocia sú to banány a avokádo. Obsahuje ho aj zelenina, celozrnné pečivo a orechy. Ak vám chýba vitamín B12, môžete trpieť zhoršením pamäti, poruchou funkcie až poškodením obalov miechy a periférnych nervov, vyhladením a pálením jazyka, málokrvnosťou, prípadne chronickou únavou a svalovou slabosťou.

 

Kto si teda má dávať pozor na dostatočný prísun vitamínu B a doplniť ho liekom?

Pacienti po prekonaní ťažkých infekčných ochorení (napr. sepsa) a po operácii s dlhou rekonvalescenciou. Ďalej ľudia, čo dlhodobo užívali antibiotiká alebo absolvovali masívnu kombinovanú antibiotickú liečbu – dochádza pri nej k vykynoženiu črevných mikroorganizmov, ktoré tvoria aj niektoré vitamíny zo skupiny B. Zapamätajte si preto, že antibiotiká sa nemajú rady nielen s probiotikami (ktorých užívanie súčasne s antibiotikami sa už u pacientov akosi zautomatizovalo), ale aj vitamínom B.

Ďalšou dôležitou skupinou sú ľudia závislí od alkoholu, u ktorých v dôsledku toxického poškodenia periférneho nervstva, pečene, srdca a mozgu dochádza k vzniku kardiomyopatie a encefalopatie (Wernickeho psychóza) – analogicky s chorobou beri-beri, čo je v organizme prototyp nedostatku vitamínu B1. U alkoholikov sa často diagnostikuje „idiopatická polyneuropatia“, lebo pravá príčina poškodenia nervov – alkohol – zostáva dlho neidentifikovaný. Netreba si pritom predstavovať spoločenskú spodinu, skrytý alkoholizmus sa týka mnohých ľudí, o ktorých by ste to v živote nepovedali. Takému „kultúrnemu“ pitiu holduje v poslednom období aj čoraz viac žien!

Alfou a omegou liečby sú vysoké dávky vitamínu B1, pretože metabolizmus alkoholu poškodzuje metabolizmus cukrov. Vyššiu spotrebu vitamínu B majú aj ľudia, ktorí pravidelne športujú. Starší ľudia tiež, lebo môžu trpieť atrofiou buniek zažívacieho traktu, čím sa porušuje vstrebávanie. Komplex vitamínov B má v geriatrii svoje opodstatnenie.

Predávkovanie vitamínom B vám rozhodne nehrozí! Mohlo by nastať skutočne len pri extrémne vysokých dávkach.

Jeho pridaním k pestrej strave vo forme prípravku milgamma® N si môžete len prospieť. Svaly, nervy aj krvinky si na ňom rady pochutnajú. No nielen ony, vitamíny skupiny B sú nesmierne dôležité pri celom rade procesov v ľudskom tele, nachádzajú sa prakticky všade. Najdôležitejší je tento vitamín práve vo svaloch a v nervoch. Bunky vedia vitamín B1 najlepšie zužitkovať v podobe benfotiamínu. Túto v tuku rozpustnú formu „bé jednotky“ nájdete v milgamme N. Je to voľnopredajný liek z indikačnej skupiny vitamínov, ktorý ako jediný na trhu obsahuje vitamín B1 vo forme benfotiamínu.

Komplex vitamínov skupiny B, ktorý tvorí milgammu N (benfotiamín, vitamín B6 a vitamín B12), je dôležitý pre správne fungovanie a metabolizmus nervových buniek.  Odporúča sa tiež pri indikáciách ako pásový opar, ochrnutie tvárového nervu, postihnutie koreňov periférnych nervov (ochorenia platničiek), bolestivé natiahnutie svalov a pri predĺženej rekonvalescencii. Užíva sa jedna kapsula 3 – 4-krát denne do vymiznutia príznakov. Pred použitím lieku sa poraďte so svojím lekárom alebo lekárnikom a pozorne si prečítajte, prosím, písomnú informáciu pre používateľov!

zdroj foto: fotobanka Thinkstock

Wörwag Pharma GmbH & Co. KG 
Stolárska 35
831 06  Bratislava

Tel.: +421 (2) 44 88 99 20 
Fax: +421 (2) 44 88 05 71
E-mail: info(at)woerwagpharma.sk

Hlásenie nežiaducich účinkov